torsdag 11. juni 2009

HJELP - Irisene mine!

For tre somre siden dukket det opp noen blader i hagen min. Ikke har jeg sådd frø eller satt ned knoller eller løker. Som den hobbygartneren (les: lekegartner) jeg er lurte jeg fælt på hva dette kunne være. Leste litt og forhørte meg blant fagfolk.
Kunne det være Iris mon tro?
De to forrige sommerene har det vært tre planter bare med blader.
Men så.....

Nå i vår kom de igjen. Denne gangen flere planter.
Hele 11 planter har jeg klart å telle!
Fire av de kom med lillafargede knopper!

Knoppene vokste seg til helt utrolig nydelige blomster.

Regn sol og varme i en flott blandig gjorde at de vokste raskt og ble til en fryd for øyet.

Men bor en i trøndelag så regner det ikke bare litt sånn passelig "vanning" til blomstene. Det gjerne øser og pøser ned.

Og her har det regnet! Stakkars Irisene mine!! Vurderte nesten å kjøpe paraplyer til å sette i beddet for å skåne de skjøre blomstene for alt det harde regnet som kom;-) Hadde tatt seg ut, beddet fullt av paraplyer. Ja, ja kunne kanskje ha vært et morsomt skue.

Regnet har tatt så hardt på blomstene at de to av de ble nesten ødelagt. Og alle fire fikk en brå og kort blomstring. Desverre.
Neste år tror jeg kanskje likevel det blir innkjøp av paraplyer slik at jeg har beredskap hvis regnet blir for kraftig;-)

Nå som det har blitt så mange planter har jeg store forhåpninger for neste sommer.
*
Jeg lurer på et par ting....
*
Hvor i all verden kom Irisene fra??
*
Finnes det Villiris?? (Ikke le!!)
*
Kan jeg flytte på plantene og ordne de i en fin gruppe, og når skal jeg i såfall gjøre dette??
*
Noen som vet å hjelpe meg?

4 kommentarer:

  1. takk for hyggelig kommentar. At iris ikke tåler regn er nytt for meg ; ) Lykke til neste år, kanskje de herdes!

    SvarSlett
  2. Heisann,koselig å treffe på deg i dag! Alltids like blid du:) Funnene fra i dag er allerede malt og jeg gleder meg til å gjøre de helt i stand. Her skjer det jo stadig noe nytt. Ha en god helg, så høres vi igjen.

    SvarSlett
  3. Titt tei og takk for sist, så koselig å treffe deg ;0) Du er en slik en skulle ønske bodde tvers over gata og tatt et glass vin med innimellom ;)

    Iriser ja, flotte planter! Virker som om disse du har er løkplanter så bare flytt på de du men lurer på om de ikke kan være to årig disse du har...? Hadde vært stilig med masse små paraplyer i bedet ja !!!

    God helg der i norges vakreste by ;)

    SvarSlett
  4. Paraplyer hadde vært kult! Kan desverre ikke hjelpe deg med de vakre Irisene, men håper for din skyld de komemr igjen i neste år også. De er jo så vakre! Ha ei fin helg! Klem fra Randi**

    SvarSlett